3-principes manifest


Het Course Empire Manifest!


Graag nodig ik je uit mijn manifest te lezen. In dit manifest wil ik je uitleggen waar de course-empire website voor staat. Door het internet wordt je voortdurend afgeleid(consumeren) en verleid tot het kopen van hype gerichte producten- en programma’s, die je eigenlijk maar een fractie leren. Je bent bang om iets te missen want je concurrenten doen er namelijk ook aan mee. En weer ben je afgeleid en denk je "moet ik nu ook live op Facebook gaan?". Je wordt er doodmoe en gefrustreerd van en je eigen werk blijft maar liggen.

Door al deze afleiding zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, whatsapp, games, YouTube filmpjes kijken, besteed je veel te weinig tijd aan je bedrijf. 

Er zijn 3 goede redenen om dit manifest te lezen. Zodat je gewapend bent tegen de onzin en de afleiding van het internet. Deze 3 dingen heb ik in de loop van de jaren met vallen en opstaan moeten leren, maar welke mij nu een voordeel geven vergeleken met mijn concurrenten.

More...

Dit bericht gaat over die 3 dingen.

Principe 1: Als Je Geld Wilt Verdienen, Moet Je Iets Verkopen

Wanneer het om online producten en diensten gaat, is de meest gedane belofte “snel en gemakkelijk”. We zien een eindeloze reeks boeken, producten, marketing en sociale media-rages voorbij komen die een nieuwe makkelijke manier beloven voor snelle en gemakkelijke resultaten. Oftewel, de snel rijk worden eenheidsworst producten en de "je moet hier ook aan meedoen platforms".

Je ziet door de bomen het bos niet meer en springt vaak van de ene rage naar de andere. Je laat je leiden door wat andere doen, dus doe jij het ook. Want je mag de boot niet missen. En je hebt eigenlijk zelf niet nagedacht wat er nu precies bij jou bedrijf en karakter hoort. Dat komt, omdat je jezelf daar de tijd niet voor geeft. Je laat je teveel afleiden. Want we moeten sloggen, ploggen, kloggen en pliegen, haha, nee dit was even een grapje.

Wat we volgens de hypes wel moeten is bloggen, vloggen, podcasten, we moeten aanwezig zijn liefst elke dag live op Facebook, Twitter, instagram en nog veel meer. Het ergste is nog dat je enkele concurrenten volgt en denkt, wouw wat is hij-zij veel en goed aanwezig op internet. De moed zakt je in de schoenen en er komen geen creatieve dingen meer uit je brein en je handen, je verlamt, herkenbaar? 

Het opbouwen van een echt bedrijf klinkt ingewikkeld en het lijkt natuurlijk in eerste instantie dan ook slimmer om een snel rijk programma te kiezen en met andermans content materiaal te maken, dit op de website te plaatsen en daarmee denken dat je geld gaat verdienen.

Ben ik daar ingetrapt? Natuurlijk, maar dat is alweer heel wat jaartjes geleden. Nu weet ik beter. Ik dacht toen dat wil en kan ik ook. Ik heb toen met AdSense arbitrage best aardig verdiend aan Google AdSense. Het was veel werk om het op te zetten en net wanneer ik dacht dat gaat lekker veranderde Google de algoritmes en dat was niet 1 keer, maar meerdere keren. Want door het veranderen van de Google algoritmes werden mijn pagina's niet meer gevonden en verdampten mijn inkomsten. Je ziet in dit verhaal dat ik afhankelijk was van Google en dan heb je geen echte business.

Maar waarom zou je je bezig houden met het maken van een goed product, programma of dienst. Klantenondersteuning geven en alles wat erbij komt kijken wat met een echt bedrijf te maken heeft. Waarom zou je deze moeite doen als je toch heel makkelijk een websiteje in elkaar flanst en daar advertenties van derde opzet.

Je snapt nu wel waar ik naar toe wil denk ik: er is geen limiet aan bedrijfsmodellen die altijd wel een slimme kortere weg weten naar snelle rijkdom. Die je proberen te verleiden om rotzooi te maken en te doen wat iedereen doet. En waar jij je ook nog is helemaal niet lekker bij voelt, omdat je maar iets gekopieerd hebt in plaats van zelf gemaakt. Je kunt er niet echt trots op zijn.

Deze bedrijfsmodellen zijn ook nog is voor het grootste deel, gedoemd te mislukken.

Op Course-Empire is het eerste uitgangspunt een eenvoudig credo dat je zal helpen om al deze onzin te omzeilen: de basis van een echt bedrijf is een “uniek product”. Een product welke door jou is bedacht, ontwikkeld en uitgewerkt. De manier om online zaken te doen is door iets te maken wat mensen willen en/of nodig hebben en het vervolgens direct aan hen te verkopen.

Ik noem dit een op waarde gebaseerd bedrijf.

Om af te rekenen met “snel rijk worden” onzin producten en de afleidingen, kunnen we het beste zelf een waardevol product, programma en of dienst maken en deze rechtstreeks via een eigen website aan de mensen verkopen.

Click to Tweet

De vele benamingen voor een "product"

Als ik het over online producten, diensten of online programma’s heb, kunnen dat de volgende dingen betekenen:

  • Een digitaal product zoals een e-boek.
  • Een informatieproduct zoals een online cursus.
  • Een online lidmaatschaps- of abonnementsservice.
  • Software gebaseerd op SaaS (software as a service).
  • Een op services gebaseerd bedrijf zoals een web designservice.
  • Een online coaching bedrijf.

Wat al deze producten gemeen hebben, is dat ze uniek door jou zijn gemaakt en je ze rechtstreeks aan je klanten verkoopt.

Dit is een belangrijk punt. Want wat je niet doet, is afhankelijk zijn van dropshipping en of advertentieklikken zoals Google AdSense. Je promoot geen producten van andere mensen als een affiliate-partner als hoofddoel. Je bent niet gebonden aan een multi-level marketingplan waar je probeert meer verkopers te werven.

Wat je wel doet, is je verkoopt je eigen online producten aan mensen die het willen. Je geeft de mensen een oplossing voor hun probleem en waaraan jij bewezen hebt dat je weet waar je het over hebt. Omdat je bereid bent eerst waarde te geven. Echte oprechte waarde door jouzelf met jouw inzichten gecreëerd.

zakelijke-oplossing

Ik weet hoe moeilijk het is, maar geloof de verhalen van het snelle geldverdienen a.u.b. niet. Je verliest je geld en het is vooral veel tijd verspillen. Welke je had kunnen steken in duurzaamheid.

Wanneer je een echt op waarde gebaseerd online bedrijf hebt, kan het aan de buitenkant natuurlijk lijken dat je er passief geld mee verdient. Maar er wordt niet gekeken naar het werk wat vooraf is gedaan en naar het werk wat je altijd zal houden. En dat is het geven van support, het maken van nieuwe cursussen en marketing. Maar ik snap dat de verleiding groot is wanneer iemand jou een product aanbied en zegt dat je daar passief inkomen mee kunt verdienen. 

Stel je maakt eindelijk je cursus af en de marketing loopt ook op rolletjes en de inkomsten stromen binnen. Dan lijkt het passief inkomen, maar daar heb je dus vooraf je tijd en energie in geïnvesteerd. Neemt niet weg dat je nu heerlijk daarvan mag genieten. Maar zie je het verschil? Of je zelf een product maakt en of je een hype product van een ander gaat uitwerken wat 99% nooit zal werken en je geen voldoening zal geven. 

Wanneer je werkt aan je eigen product en met je eigen klanten, is het gemakkelijk om plezier en voldoening te vinden in je werk. Je creëert iets van jezelf en iets wat betekenis heeft voor je klanten en jezelf. Klanten waarmee je in direct contact staat.

Werken aan iets waar je om geeft, helpt je om de onvermijdelijke moeilijke tijden door te komen. Het helpt je om die momenten door te komen dat er veel werk is, maar nog geen inkomsten. Of als het even tegenzit.

Als geld je enige motivatie is, zul je niet de motivatie en de focus kunnen oproepen om door te gaan in de wat mindere perioden.

Leef jij je eigen droom of die van een ander? Wanneer je werkt aan je eigen (online)product en met je eigen klanten, is het gemakkelijk om plezier en voldoening te vinden in je werk.

Click to Tweet

Principe 2: Je Persoonlijke Vaardigheden &
Karakter Bepalen Je Onderneming

Een bedrijf uit het niets opbouwen is niet eenvoudig en vergt creatief denkwerk. Het is een buitengewone uitdagende taak om het te overwinnen, hoe je dit doet? Je moet een buitengewoon persoon worden, maar wel uniek zijn, blijven of worden.

Investeren om je eigen vaardigheden, je mindset en je karakter te ontwikkelen, zodat je sterker zal worden in de volgende punten:

  • Dat je meer initiatief gaat nemen.
  • Een sterkere drive zal ontwikkelen.
  • Een betere werkethiek.
  • Een meer strategische en lange termijn manier van denken.
  • Meer wilskracht en koppigheid.
  • Beter worden in communicatie en leiderschap.
  • Zichtbaar worden in podcasts, video en sociale media.

Deze vaardigheden zal je maar deels nodig hebben in een "gewone" rol als werknemer. Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat je een buitengewoon persoon moet worden.

In een werknemersrol kun je zeer bekwaam en gemotiveerd zijn, maar als ondernemer heb je een hele reeks vaardigheden en karaktereigenschappen nodig, boven op wat een uitstekende werknemer zou hebben. De meeste mensen hebben dit niet en de meeste mensen doen dit niet.

Het punt hier is dat je je karakter en vaardigheden niet kunt loskoppelen van het succes of falen van je bedrijf. Je kunt niet lui en verstrooid zijn wanneer je een bedrijf wilt oprichten dat zeer effectief en doelgericht is. Dit zijn tegenstrijdigheden.


Vaardigheden & Mindset

Op Course-Empire plaatsen we niet alleen blog berichten over het maken en verkopen van cursus programma's. We willen je ook tips geven over marketingtactieken, over hoe we productiever kunnen zijn en strategisch kunnen werken. Marketing en zakelijke knowhow zijn mooi, maar niet genoeg. Gewoontes, vaardigheden en mindset zijn net zo belangrijk.

Overdenk dit: je vaardigheden en mindset zijn een troef die niemand je kan ontnemen. Bedrijfsmodellen veranderen, kansen komen en gaan, maar als je goed bent in het leren van nieuwe vaardigheden en je hebt de juiste arbeidsethiek en denken, dan doe je het altijd goed. En kun je je eigen attractive character(aantrekkelijk karakter) worden.


Principe 3: Beheer Je Eigen Platform En Merk

Om uit te leggen wat de eigenaar zijn is van je eigen platform, wil ik eerst het tegenovergestelde illustreren:

Als je een YouTuber bent, oftewel je plaatst video's op Youtube om een zo groot mogelijk bereik te krijgen dan ben je niet de eigenaar van je platform. Je zou succesvol kunnen zijn op YouTube en geld verdienen met hun programma voor het delen van de inkomsten, maar je bent en blijft altijd afhankelijk van YouTube. Als ze een wijziging aanbrengen waardoor je inkomsten zou kunnen verliezen, kun je er niets aan doen. Als ze plotseling je account sluiten zonder waarschuwing (gebeurt vaker dan je zou denken), kun je er niets aan doen. Je hebt zojuist je bedrijf van het ene moment op het andere verloren en het enige wat je kunt doen is klagen en overstuur zijn.

Nog een voorbeeld: alles wat je plaatst op Facebook is niet meer van jou. Wanneer Facebook besluit jouw account te sluiten ben je alles kwijt, ook wanneer je het beheer over een Facebook groep hebt.

Nog een voorbeeld: wanneer je een website laat maken en je laat deze ook hosten bij die partij, ben je geen eigenaar. Wanneer het bedrijf failliet gaat of er mee stopt en het niet over wil dragen ben je alles kwijt. Wordt de hosting toch verzorgt, dan moeten er goede afspraken worden gemaakt over het overdragen etc. 

Bij Course Empire zorgen wij ervoor dat jijzelf de hosting regelt. Wij doen niet aan het gijzelen van je content, jij hebt de controle.

Het bezit van je eigen platform is het tegenovergestelde daarvan. Het is wanneer je je eigen inhoud host, op een manier die niemand anders kan verstoren. Het zorgt ervoor dat je je bedrijf zo instelt dat het nooit afhankelijk is van één externe partij waar je geen controle over hebt. 

naar-grote-hoogte-stijgen

Natuurlijk gebruik je nog steeds tools van derden. Je hebt immers een hosting provider nodig voor je website. Je beschermt zoveel mogelijk wat je bezit. Je kunt YouTube wel gebruiken om je video's te hosten, maar stuur geen bezoekers naar de YouTube-video, stuur ze naar je eigen website waar je de video van youtube op hebt geplaatst. Probeer in plaats daarvan niet je YouTube abonneebestand te laten groeien, maar zelf je eigen mailinglijst te laten groeien met e-mail adressen.

Ik benoemde het al eerder: ik bouwde kleine niche-sites en verdiende inkomsten met AdSense. Ik verdiende redelijk, maar voor mijn bezoekers waren het nutteloze niet informerende websites. Een bezoeker kon doorklikken vanuit een zoekresultaat, naar mijn site en daar slechts een korte tijd verblijven, daarna op een advertentie of affiliate-link klikken en dat was het.

Niemand heeft ooit mijn websites onthouden. En ik had bijna geen retour verkeer. Toen Google zijn algoritmes veranderde om sites als die van mij te verwijderen uit de resultaten, zakte mijn inkomsten drastisch terug en was er niets over van mijn business.

Als je een merk bouwt dat mensen herkennen en voor terugkomen, ben je niet langer zo kwetsbaar. Zelfs als je wordt uitgesloten van YouTube of je zoekverkeer verliest, heb je inmiddels als je het goed aanpakt een publiek van fans opgebouwd  en zullen mensen andere manieren vinden om terug te keren naar je website. Ze kennen je nu namelijk.

Je merk is natuurlijk niet te vergelijken met Coca Cola of een wereldberoemde superster. En dat is ook helemaal niet nodig. Het gaat erom dat je contact maakt met echte mensen, niet alleen met anoniem verkeer dat je website voor korte momenten bezoekt. Jouw merk, hoe klein of middelgroot je bedrijf ook is zal onthouden worden door je vaste klanten.

Focus op het bouwen van je eigen website, je eigen merk en je eigen publiek. Wordt geen slaaf van platforms van derden die je niet kunt beheren.

Click to Tweet

De vaardigheden - De capaciteiten, De techniek & Jij

Samenvattend zijn de 3 principes:

• De vaardigheden: goede online producten maken die mensen van je willen kopen.

• De Capaciteiten: ontwikkeling van de vaardigheden en mindset die je tot een zeer effectieve ondernemer maken.

• De Techniek: gebruik de juiste tools om aan je eigen merk en platform te bouwen en te laten groeien.

Dit is naar mijn mening de meest effectieve, meest laagste risico- en snelste manier om een echte, duurzame online business op te bouwen, gemaakt voor groei op de lange termijn.

Ik heb mij als ondernemer in mijn ontwikkeling gericht op deze 3 principes. En ik schrijf mijn succes toe aan het volgen van deze principes. Als je hier meer over wilt leren en je staat ook achter deze 3 principes dan is dit de manier om een bedrijf op te bouwen, dan ben je hier op de juiste plaats, hier op Course-Empire.

Hulp nodig met het maken en verkopen van je eigen online cursus programma's?

Gratis: "Cursus maken wijsheid"

Wil je eerst de mogelijkheden weten. Doe dan onze gratis cursus zo krijg je meer wijsheid voordat je begint.

Maak van je online trainingen een groot "succes systeem" Speciaal voor coaches, trainers, adviseurs en andere dienstverleners (ZZP & MKB)

Gratis cursus: Cursus-maken-wijsheid
Gerelateerde berichten
No related posts for this content

Anja Dikkeboom

Ik ben de oprichter van Course Empire en De WordPress Studieclub. In de afgelopen jaren heb ik veel studies gedaan naar schaalbaar ondernemen en het vermarkten daarvan. Schaalbaar ondernemen doe ik d.m.v. het maken en aanbieden van online cursussen. Ik vind het leuk om ook andere ondernemers te leren hun vaardigheden om te zetten in het maken en verkopen van online programma's. Naast het runnen van mijn bedrijf, besteed ik het grootste deel van mijn tijd aan vakanties, tuinieren, lezen en blijven leren.

>